Alla inlägg den 24 januari 2010

Av Jenny Wibäck - 24 januari 2010 10:29

  


Ja, det är lika bra att komma till sak direkt. Igår genomförde jag och min apa årets första lydnadstävling - och hej vad det gick. Vi fick ihop PB på 283,5 poäng och det andra förstapriset är nu i hamn. Vet inte om det egentligen var lite dumt att ge apan två förstapris på rad. Det finns risk att han blir mallig och det är inte så kul att gå ut med en apa som spänner sig i mötet med andra apor. Nåväl, jag var i så bra form igår så det var helt enkelt omöjligt att inte glänsa lite.


Tävlingens största framgångar var nog att vi fick till betyg 10 på två moment vi inte har satt fullt ut tidigare: rutan och metallapporten. Husse sa också att jag var fantastiskt duktig i alla transporter - befann mig tydligen där jag skulle vara hela tiden. Fria följet var jag också riktigt duktig på - nästan hela tiden. Husse har fått motivation att träna detta nu och vi har sprungit så mycket språngmarsch i snön så jag har trott att han ska trilla framstupa över mig och bryta mulen. Höll min position riktigt bra, fast när vi var någonstans i mitten kunde jag inte hålla mig utan skällde till och fladdrade ut litegrand. Ville ju bara säga "Go Apan, go", men domare gillar tydligen inte sånt. Betyget blev därför bara 6,5 igen, men när vi tittade på filmen på kvällen så kunde vi alla tre stolt luta oss tillbaka när vi såg att min svans den viftade under hela momentet medan mulen var riktad mot norr. Husse var jättenöjd med känslan, men han tycker fortfarande att vår tävling börjar vid dumrutan... Detta moment fick vi för övrigt betyg 8 på. Intog alla positioner som jag skulle, men var lite het i framföringen.


I inkallningen blev jag något sen i läggandet och betyg 8,5. Lite synd för den är ju mitt paradnummer och genom detta blev vi slagna av  en schäfer vilket grämde husse. Ok om det hade varit vår vän Santo, men det var det inte och Husse utropade ett kraftigt "nej" när vi stod vid resultattavlan, vilket Matte tyckte var jättepinsamt.


  

Så här såg upplägget ut. Tre ljusa spånhögar till dirigeringsapporteringen precis mellan sändandekonen och rutan. Misstänkt lika utlagda targets. Matte var nog lite orolig då jag, i min iver, ibland kan blanda ihop dirigeringsmomenten. Men man skärper ju sig på tävling och vi fick alltså vår första tävlings-10:a på en elitruta. Heja mig! Och heja Husse, han dirigerade mig tydligt och proffsigt.


I dirigeringsapporteringen hade man alltså apporterna mellan rutan och konen. Också detta löste jag galant. Fick dock klossen i mulen för första gången i mitt liv, men jag höll i och sprang allt vad jag kunde. Betyg 9 och många skratt. Roligt att roa publiken när man ändå håller på.


I metallapporteringen var jag knäpptyst i gripandet och svävade över hoppet som en hyena. Heja mig igen!


Vittringen var också en stor framgång, då jag trots att jag var väldigt het i starten lyckades samla mig vid själva avsöket. Höll hårt i pinnen och fick betyg 9. Om jag hade något omtag eller inte vet bara jag.


I fjärren blev det tokigt med skyltarna så vi fick göra vår svåraste förflyttning ligg-stå-sitt två gånger. Flyttade tassarna lite och fick betyg 8. Också lite synd, detta har jag gjort betydligt bättre tidigare.


Gruppmomenten var lugna och alla medtävlande trevliga. Fick betyg 10 på båda.


Grattis till Maria och BC Jessie som vann dagens tävling på 292 p! Schäfern Lippe med matte Anne-Marie kom tvåa och Hanna med BC Wilmer fick samma fina poäng som jag. Totalt var vi 10 ekipage.


Tack till Värnamo BK för en trevlig tävling. Matte tycker att alla tävlingar borde starta vid lunchtid och jag får hålla med om att det är rätt skönt att kunna ha sin förmiddagssiesta i lugn och ro.


Stort tack också till Yvonne Andersson som ställde upp och tog Mattes domaruppdrag i Oskarström, så att vi kunde ha vår coach med oss. Hade hon inte kunnat se oss och inte kunnat filma, så hade hon aldrig förstått hur duktig jag faktiskt var.


Tack till träningsgänget för all härlig träningshjälp. Extra tack till Fia och Qvittra som hängde med till nytt ridhus på förra träningen och ställde upp med att göra allt så tävlingslikt som möjligt. Eget avsnitt om nyårsafton kommer, men nu måste jag luta mig tillbaka och bara njuta av att jag är jag.


Hejdå.

Ovido - Quiz & Flashcards