Alla inlägg den 8 september 2009

Av Jenny Wibäck - 8 september 2009 21:44

Kvällen har tillägnats tävlingsträning tillsammans med fem lovande och skickliga ekipage bestående av både gamla och relativt nya bekantskaper. Överlag var kvaliteten på träningarna hög och det var särskilt kul att se välplanerade och stiliga ingångar på plan. Bra jobbat allihop och tack för en trevlig kväll där tre timmar gick i ett nafs!

Min  träning med Ruffe får hjärncellerna att arbeta på högvarv - dels mina egna, men även hans verkar det som. Det jag tidigare har uppfattat som mystiska tapp av fokus och koncentration kan i själva verket handla om att han tänker väldigt mycket och väldigt djupt. Häromdagen arbetade vi med apporteringen och då han har fått fin förväntan på att lämna saker + fina ingångar, tyckte jag att det var dags att börja arbeta med ingångar med apportbock. Inledningsvis blev han sådär konstig - svarar inte som någon normal hund på träningsupplägget och ser tämligen disträ och ointresserad ut. En viss frustration infinner sig hos matte som har lite svårt för just denna egenskap - hellre hundar som är helt galna och tjuvstartar hela tiden än hundar som liksom inte kommer sig för (det känns ungefär som att träna ett marsvin). Extra frustrerande då jag sedan dag ett har jobbat målmedvetet för att hålla uppe hans initiativförmåga och "ta-i-ordentligt-attityd". Har ju funderat mycket fram och tillbaka om jag har gett Ruffe för svåra uppgifter i den del shejpingprocesser och tänkt för mycket helhet. Så funderade jag även nu - till nästa pass. Då sitter nämligen alla de delarna jag introducerat på föregående pass. Hur säkert som helst och med fin attityd. Om och om igen.

Ja, det är inte första gången det blir tydligt hur mycket som kan hända i de små hundhjärnorna mellan träningspassen, men på Ruffe är det extremt. En stor vinst i detta är att det hittills känns som att det sitter riktigt bra när han väl har klurat ut uppgiften - inget jag varit bortskämd med på Mimmi precis:-)

Det jag måste lära mig nu är att lita till vår träning och vårt upplägg även när det känns jätteskumt. Är väldigt nöjd med väldigt många delar som har känts konstiga från start.

På jobbfronten har jag fått ett riktigt roligt uppdrag: Jag kommer att vara med och utveckla + undervisa i en högskoleutbildning med inriktning "Hund och Hälsa" vid Högskolan i Malmö. I praktiken innebär detta att jag får möjlighet att arbeta med mina huvudämnen på en och samma gång: förändringsarbete, människor med funktionsnedsättningar, hund, pedagogik, psykologi.  Eventuellt får jag även möjlighet att medverka i en forskningsgrupp inom detsamma - hur spännande som helst. Dessutom får jag riktigt trevliga och kompetenta kollegor som jag verkligen ser fram emot att få arbeta med!

På tal om detta är jag lite trött på frågan om jag har fått något jobb(...) Att driva en egen firma räknas tydligen inte riktigt:-) 

Sedan jag blev heltidsarbetande efter min examen i juni arbetar jag bland annat med följande:

  • Marknadsföring
  • Ekonomistyrning
  • Fakturering och bokföring
  • Organisation
  • Utbildningsplanering
  • Utbildning / coachning
  • Lokalvård + markskötsel (japp, det tar faktiskt mer tid än man tror!)
  • Skribentuppdrag (har bla skrivit en artikel till nästa års version av "Hundtränaren")
  • Timvikarierande gruppledare i Daglig verksamhet.

Så, svaret är ja. Jag har fått jobb nuFlört Inser att jag låter lite bitter, men det är lite frustrerande att för 119:e gången i ordningen höra "så skönt för Fredrik med lite semester", när jag nämner att VI har ett par semesterveckor kvar. Söka nya uppdrag kommer jag nog ofta att stå på agendan, eftersom min intention är att arbeta i olika projektanställningar. Helt klart den negativa delen i att jobba på detta sätt - det är svårt att ha en längre framförhållning vilket kan vara lite otryggt. Fördelarna är framförallt friheten, variationen och utvecklingsmöjligheterna. Planen för den del av verksamheten som innefattar vanliga hundkurser/privat träning består fortfarande i att ha det  "som en liten del upptill" - jag vill inte tappa min hobby i det hela och jag tror att jag måste se fram emot varje enskilt uppdrag för att kunna göra ett bra jobb i tränarrollen.

Sen kan jag ju erkänna att firmafesterna fortfarande är sådär kul:-) Provade maskerad sist, men det var för uppenbart. Tips på tema till nästa?

Ovido - Quiz & Flashcards