Alla inlägg den 13 december 2009

Av Jenny Wibäck - 13 december 2009 21:31

Idag, knappt en månad efter elitdebuten och på tredje elittävlingen, fixade grabbarna sitt första förstapris. 273 poäng, med klassvinst som bonus!  


Domaren Willy Gustavsson (som jag var livrädd för när jag som liten tävlade med min kees - men som jag idag tycket dömde väldigt korrekt och enligt regelboken) sammanfattade det hela rätt så bra när han under prisutdelningen sa något i stil med följande:


"När jag såg det här ekipaget påbörja sitt fria följ kunde jag inte i min vildaste fantasti föreställa mig att de skulle fixa resten så bra. Fin precision och med flera saker som var 10-mässiga."


Och ja, det var alltså lite Hawaii-varning på fria följet även denna gång  , men vad gör det när resten går kalas! Till nästa moment var I-or mer samlad och dumrutan gav betyg 8,5. Programmet flöt på och I-or fick visa upp sina absoluta styrkor med riktigt fin inkallning (9,5), snygg dirigeringsapportering (9 - slant lite i gripandet) och stabil och snygg fjärr (9). I rutan fick Fredrik ge ett extra kommando då I-or tappade riktningen något från konen, resten gick kalasfint och de fick betyg 8.  I hoppapporten blev det betyg 8,5 pga lite ljud vid gripandet. Vid vittringen vågade jag knappt titta. I-or var rätt så laddad och mer intensiv än önskvärt men löste nosarbetet och fick betyg 7 (tugg = ingen överraskning, men något jag tror att Fredrik kommer att lösa inom en snar framtid). Gruppmomenten gav 10:or med kommentaren "utmärkt". Idag blev det extra prövning då hunden till höger gick upp på sittandet, hunden till vänster gick upp på liggandet och ännu en hund gick mot föraren i avslutningen av platsliggningen. 


Fria följet har blivit betydligt bättre på träning och Fredrik är nu mer motiverad att jobba vidare med det. Men det går ju inte att säga annat än att det har varit ett vinnande koncept att fokusera på de moment man själv och hunden tycker är roliga!


 Många har åsikter om fria följet- och det är säkerligen många som låter bli att tävla just för att detta moment inte ser ut som man önskar. I praktiken är det ändå bara ett moment av tio, visserligen det första, men poängmässigt inte värt mer än något av de andra. Jag själv tillhör dom som tycker fritt-följ-pill är roligt, men tycker man inte det kan det vara rent förödande att lägga alltför mycket fokus på detta i träningen, såväl för sin egen som för hundens motivation. Det finns troligtvis rätt många som har gett upp sin tävlingskarriär på grund av detta och jag tror tyvärr att andras värderingar kan vara en starkt bidragande orsak. När problemet  handlar om att hunden är  överladdad och sprallig och föraren får lägga in ett par freestyle-moves för att återfå någon slags position, så är det ju dessutom publikunderhållning...  


Ruffe visade framsteg i att hantera många hundar på liten yta. Höstens skvallerträning har gett fint resultat, även om det fortfarande kan vara svårt ibland. Speciellt i "träningsmiljöer" just när man kommer ut från bilen. Då är aktivitetsnivån hög och intensiv, så även idag  men fick vi till riktigt bra och meningsfull träning just i att "kastas ut bland hundarna" och bara vara . Detta trots intensivt skjutande från  en närliggande skjutbana - det underlättar i regel inte  sinnesstämningen om man säger så:-). Idag visade han inte någon reaktion med skall eller ragg på något av skotten, utan tittade bara till (även på de enstaka skott som kom lite mer överraskande). Härligt!


Mia och söta BC-tiken Saga fixade fina 181 poäng och LP i klass 2. Bra jobbat Mia - 6 förstapris på sina första 6 tävlingar är imponerande statistik! Efter en stor prisutdelning för alla tävlingens 66 ekipage, med det mest välfyllda prisbord jag någonsin sett, drog vi vidare till Liseberg med Mia och Sonny, där vi firade dagens framgångar. Tack för en fantastiskt trevlig dag tillsammans med er!!!  


Tack SBK Göteborg för en välarrangerad och mycket trevlig lydnadstävling. Vi kommer gärna tillbaka fler gånger!


Grattis Fredrik till en riktigt proffsigt genomförd tävling, till en fin avslutning på årets tävlingssäsong och till att du har fixat ett förstapris i elit med din allra första hund. Du är grym!!!  





Ovido - Quiz & Flashcards