Alla inlägg den 19 maj 2009

Av Jenny Wibäck - 19 maj 2009 20:10

Idag har jag lämnat in min magisteruppsats; Projekt Pedadoggen. Är själv så imponerad över denna bedrift så jag valde att trotsa Jante och avsluta alla "tackhälsningar" i förordet med att ge mig själv en stor eloge för genomfört arbete. Det är ju inte för inte som man är 80-talist;-) Med tanke på att kursledning, handledare och övriga studiekamrater snittar min ålder gånger två, så är det ju inte säkert att det blir så uppskattat...


Faktum är att denna lilla gest faktiskt har en lite djupare symbolik också. Projektarbetet är genomfört med hjärtat och den praktiska betydelse arbetet kan ha för andra - och mig själv - är så oerhört mycket viktigare för min del än hur rapportens form kommer att bedömas rent "akademiskt". Jag tilltalas inte särskilt mycket akademsiska skrifter i allmänhet - i synnerhet inte det upplägg som gäller för C- och D-uppsatser. Upplever att de oftare tenderar att utgöra underlag för inbördes beundran, snarare än att få en praktisk relevans.


Med andra ord har jag fått jobba en hel del med min motivation under resans gång. Hade inte projektet handlat om hundträning så är jag inte säker på att jag hade pallat att genomföra detta just nu. Samtidigt har jag märkt att det finns nackdelar med att skriva en uppsats om något man verkligen brinner för - ambitionsnivån växer.


En strategi för att inte passiviseras av prestationsångest var att ha följande budskap på datorskärmen:


Prio 1: Skriv så att du har material att lämna in

Prio 2: Skriv "rätt" och korrekt


Det hjälpte! Har just fått klartecken för att den är godkänd för att gå vidare till examination. Skönt!


Lite studietid återstår dock. Nästa vecka ska jag genomföra "offentligt försvar" av min uppsats som då har blivit granskad i sömmarna av en opponent. Har även ett examinationsarbete kvar på kursen i Malmö, men det är en droppe i havet i jämförelse. Dessutom har det en extremt praktisk inriktning, som tur är.


Nu ser jag fram emot att bli lite mer närvarande i verkligheten igen. Är på väg till tv-soffan nu - ren lyx!

Lammen har fungerat som "avstressare" under arbetets gång. Den fina bilden är tagen av Fredrik.




Ovido - Quiz & Flashcards