Alla inlägg den 12 maj 2009

Av Jenny Wibäck - 12 maj 2009 23:09



Har kläckt en idé när det gäller ambitionen att hålla kurser ideellt för min klubb, samtidigt som det varken praktiskt, motivationsmässigt eller ”etiskt” ska behöva krocka med den verksamhet jag driver inom firman. Då jag inte riktigt har hunnit ”komma in” i min nya klubb än så visste jag inte vad jag hade att vänta då jag lämnade mitt förslag till styrelsen och utbildningssektorn. Förslaget ifråga går ut på att några platser i mina kurser – närmast 8 platser på sommarens kurser - är reserverade för klubbens medlemmar. Intäkterna för dessa kursavgifter tillfaller klubben.

 

Till min stora glädje har jag enbart fått positiv respons från klubben och nu, knappt 2 veckor efter att förslaget lämnades in, kommer kursplatserna att utannonseras för medlemmarna.

 

Det känns fantastiskt bra att det ena inte ska behöva ta ut det andra.  Jag tror att både egenföretagare och brukshundklubbar har mycket att vinna på samarbeten av det här slaget – uppmanar både andra privatinstruktörer och andra klubbar att göra detsamma!

 

För ett par år sedan skrev jag en kandidatuppsats där ideellt engagemang inom brukshundklubben utgjorde huvudtemat. En av slutsatserna var att om det är roligt och smidigt att engagera sig i sin klubb så ökar chansen för att den kompetens som finns utnyttjas och sprids bland medlemmarna. Är övertygad om att arbetsglädjen och "trevlighetsfaktorn" är de viktigaste nycklarna för att värna om det ideella engagemanget och klubbarnas framtid.


Idag har vi haft avslutning för studiecirkeln ”Härliga hundar”. Samtliga deltagare har varit mycket engagerade och uppvisat stora talanger som hundtränare.  Tack till er för fem härliga eftermiddagar tillsammans och tack Marie Lempe för ett väldigt trevligt och givande samarbete i cirkelledarrollen!



  

Richard och Ruffe har hittat varandra.


I-or tycker att arbetsuppgifterna som cirkelledare är utmärkta - träna, leka, kela!


 

Lille Ruffe börjar komma väl in i rollen, här tillsammans med Hanna på väg från dagens träning som bestod av en blandning av rallylydnad och agility. Deltagarna har bland annat hunnit lära Ruffe att gå igenom tunneln.  


Om jag hade hunnit ha framme kameran under själva träningen hade det blivit många roliga bilder. Eventuella besökare på Travet fick se en annorlunda syn - på självaste travbanan kom I-or som häst (läs åsna) med Richard som kusk. Detta gav många skratt och dessutom fick den gode I-or lite konditionsträning på köpet!


En annan sak som säkerligen har gett upphov till många skratt är Postkodmiljonärens miljonregn över Halmstad. En nära väns mamma, en klasskompis från gymnasiet och en gammal klubbkompis är numera nyblivna miljonärer. Riktigt roligt då dessa tre dessutom känns som väldigt värdiga vinnare!


Slutligen ett dagsfärskt foto från hagen:


      


Ovido - Quiz & Flashcards